× Vanhat 2T

Jawa 350TS 638 -95 (mutta nyt käy ;)

Lisää
5 vuotta 8 kuukautta sitten #249 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Tämä kuullostaa hyvältä neuvolta, välitän sen isälleni. Joitain mittauksia on tosiaan tehty, mutta ymmärätääkseni ei mitään näin peruteellista.

Näin maalaisjärjellä ajateltuna jossain noissahan sen vian pitäisi piileskellä, jännitehäviöitä on selkeästi olemassa, ja kipinästä tulee "hengetön" paineessa, sen sijaan ulkoilmassa molemmat tulpat kipinöivät hyvin.

Kiitoksia jälleen! :)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 8 kuukautta sitten - 5 vuotta 8 kuukautta sitten #251 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Noniin, nyt on taas mittauksia tehtynä, ja niistä enemmän jotain tietävien mukaan kaikki arvot olisivat tässäkin ok.
Pyörä sen sijan ei edelleenkään käy yhtään sen paremmin :pinch:

Tässä vielä siitä mitattuja arvoja:
Akun jännite mitattuna navoista välillä 12,7-12,9v
Tyhjäkäynnillä (reipas) mitattuna 13,8-14v
Akun +navasta puolaan 0,3-0,5ohm
Rungosta akun plusnapaan ääretön
Virta päällä kun heiluteltiin virtalukon johtosarjaa yms, mittari näytti 8-13ohm
Akussa myös pysyy virta, vajaan kk:n jälkeen jännite tuon 12,7-12,9v
Last Edit: 5 vuotta 8 kuukautta sitten : KoskiPe.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 8 kuukautta sitten #252 : KulmalaT
KulmalaT vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Muuten, onko ko. Jawassa ns. "tappokytkin" ohjaustangossa, eli siis sellainen kytkin, jola moottori voidaan sammutta nopeasti hätätilanteissa ? Jos kyllä, niin tuolle kytkimelle menevän johdotuksen pitää olla kunnossa, eli ei maasulkuja eikä katkoksia: Tässäkin tapauksessa voi tutkimuksen tehdä ohmimittarin avulla.
Sitten on vielä yksi potentiaalinen vikapaikka sähköpuolella: sytytyspuolien ja katkojankärkien välinen johto. Irroitetaan ko. johto puolalta ja mitataan ohmimittarilla vastusta: kun ko. katkojankärki on auki , vastuksen pitää olla ääretön; kun kärki on kiinni, vastuksen pitää olla likimain nolla. Ymmärsin, että sytytystulpan johdot ja hatut (ei mielellään metallikuoria !?) on tarkistettu ja kunnossa, vai kuinka ?
Jos sähköpuolelta ei vikapaikkaa kertakaikkiaan löydy, niin sitten on käytävä (taas) polttoainejärjestelmän kimppuun. Koska kaasuttimia on vain yksi, niin yhdellä pytyllä käymistä on kyllä hieman vaikea selittää kaasuttimesta johtuvaksi (!?), mutta jos kipinä on kunnossa, niin silloin polttoaine ei kulje kuten pitäisi.... Muuten, kannattaa vielä tarkistaa tankin korkin ilmareikä, ettei ole tukossa (minulla on joskus ollut ko. ongelma MZ:ssa). Eli ei kun lykkyä molempiin pyttyihin !
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KoskiPe

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 7 kuukautta sitten - 5 vuotta 7 kuukautta sitten #254 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Tappokytkin löytyy ja sen toiminta tarkistettu, toimii, "valitettavasti", myös kaikki mainitsemasi mittaukset on tehtynä, kaikki kunnossa sielläkin..
Tankinkorkin ilmareikä on auki ja olikin auki.

Nyt on pytyy irti ja tarkistellaan sieltä kaikkea mahdollista, mikähän mahtaa olla kansien kiristysmomentti ja koska pitäisi suorittaa mahdollinen jälkikiristys?

Kiitos Taas :)
Last Edit: 5 vuotta 7 kuukautta sitten : KoskiPe. Syy: korjaus

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 7 kuukautta sitten #255 : KulmalaT
KulmalaT vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Itse olen kiristellyt kansimutterit ns. sormituntumalla, eli sillä tavalla, että tunnen niiden olevan kaikkien suurin piirtein yhtä kireässa; jälkikäteen on toki hyvä tarkistaa mutterien kireys vaikka muutaman ajolenkin jälkeen. Isoja Jawoja enemmän purkaneet ja koonneet, kuten Lauri Puirola, Veikko Koski, ym, voinevat antaa parempiakin ohjeita sopiviin kiristysmomentteihin liittyen.
Toivon edelleen, että se "lykky" sieltä Jawan pytyistä löytyy..(?)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten - 5 vuotta 6 kuukautta sitten #261 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Tehdäänpäs taas hiukan selontekoa mitä pyörälle on tässä välissä tehty, ja edelleenkään se ei suostu käymään niin kuin sen kuuluisi käydä :(

-Kampiakselin molemmat stefat vaihdettuna, eli laturin/laatikon puoli. Molemmissa kampikammioissa oli öljyä runsaasti, se puhallettiin paineilmalla pois, molemmat vauhtipyörät samalla putsattuna öljystä. Kun konetta alettiin niputtamaan, oli kampikammioon valunut taas öljyä, sitä kuivattiin jälleen ja tämän jälkeen kone niputettiin.

-Männänrenkaat, kannentiivisteet, lohkon ja sylinterien väliset tiivisteet vaihdettuna, kaasuttajan ja kurkun väliset kaikki tiivisteet myös vaihdettuna

-Kaasari purettuna pariinkin kertaan, puhallettu paineella kaikki mahdolliset reiät ja suuttimet auki

-Oikeaan pyttyyn on erään harrastelijan toimesta rakennettuna tyristorisytytys (jotta oikean kipinä vahvistuisi), mutta tälläkään ei ollut vaikutusta käyntiin..

-Jos tekee niin että oikea tulppa roikkuu johdon päässä, kipinä tulee tulppaan, mutta tulpan ollessa paikoillaan pyörä ei käy hyvin.

"Hauskana" yksityiskohtana voisi vielä mainita sen, että kesällä pyörä kävi oikealla ja vasemmalla ei, ja jossain vaiheessa syksyä vika muutti oikealle ja nyt vasen on käynyt jo pitkän aikaa normaalisti.

-Jos pyörä sattuu hetkellisesti käymään molemmilla pytyillä, ja ottaa vasemman puolen tulpanjohdon irti, niin pyörä ei jaksa käydä pelkästään oikealla pytyllä, vaan sammuu (kovalla tyhjäkäynnillä jaksaa käydä juuri ja juuri)
Jos tekee saman toisinpäin, niin että ottaa oikean puolen tulpanjohdon irti, pyörä käy "normaalisti" vasemmalla pytyllä.
Last Edit: 5 vuotta 6 kuukautta sitten : KoskiPe.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.180 sekuntia