× Vanhat 2T

Jawa 350TS 638 -95 (mutta nyt käy ;)

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten - 4 vuotta 6 kuukautta sitten #243 : KoskiPe
KoskiPe loi aiheen: Jawa 350TS 638 -95 (mutta nyt käy ;)
Tiedustelen isäni puolesta, hänellä on nyt taas muutaman vuoden tauon jälkeen kesällä ostettuna otsikon Jawa, ja muutamia päiviä oston jälkeen pyörän käyntinonglemat alkoivat.. Ja loppua ei näy, aina välillä käy muutaman hetken ja välillä taas ei..

KAIKKI (PIENIKIN) APU OLISI ERITTÄIN TERVETULLUTTA, rupeaa vähitellen hiipimään toivottomuus :(

Vian kuvaus olisi seuraavanlainen, pääpiirteittäin

Isäni osti siis tänä kesänä Jawa 350 Twin Sportin vuosimallia 1995 eli 638 taitaa olla moottorin tyyppi. Isälläni on myös
paljon tietoa vanhoista pyöristä ja tekemisestä niiden kanssa, mutta tämä uusin ostos alkoi kiukuttelemaan oikein kunnolla muutamia päiviä ostamisen jälkeen, ja vaikka pyörää on käynyt ihmettelemässä useita "vanhoja partoja" ja alan harrastajia, ei pyörä käy edelleenkään kunnolla.
Pyörällä siis ajettiin muutamia kymmeniä kilometrejä ja tämän jälkeen ongelmat alkoivat. Ajamisen aikana (ajoin sillä mm itse)
pyörä käyttäytyi ihan normaalisti ja kulki mielestäni hyvin, 80-90km/h vauhtia tuli helposti, ja tämä jälkeen ongelmat yhtäkkiä alkoivat.

Ongelmat ovat siis seuraavanlaisia.
Pyörä ei siis käy kunnolla, käy hetken aikaa molemmilla ja sitten toinen pytty tippuu pois pelistä, käy vain toisella pytyllä tai ei lähde käymään ollenkaan. Useimmiten vaatii vielä starttipilottia että lähtee ollenkaan käymään. Edellisen omistajan mukaan vaatii aina ryyppyä kun starttaa, myös kuumana, ja näin lähtikin käymään jonkin aikaa.
Lisäksi oikeasta pakoputkesta lykkää öljyä raakana paljon, vasen pysyy kuivana, oikeasta vaimentimesta tuli valumalla öljyä kun keulaa nostettiin ylöspäin.

Pyörään on vaihdettu osaa aika isolla kädellä ja johtosarjoja yms on tarkisteltu.

-Puolia on vaihdettu useita kertoja (nyt on mitattu toimivaksi)
-Tulppia on myös vaihdettu muovikassillinen, tällä hetkellä kolmikärkitulpat (kaikkien tulppien kanssa on ongelmia, vapaana roikkuessaan antaa kipinän, mutta puristuksen alla kipinää ei aina tule, mikähän mahtaa aiheuttaa tätä?)
-Kärjet&konkat vaihdettuna (kaikki toimivat, mitattu on)
-Tulpanhatut ovat ilman vastusta
-Ilmanputsaria on koitettu sekä vapaavirtausmallia että originaalia, ei vaikutusta käyntiongelmaan.
-Kaasuttimen suuttimet ovat tällä hetkellä 92,65,40, myös 100,72,40 on kokeiltu ei vaikutusta mihinkään. Luistinneula keskimmäisessä lovessa. Seosruuvi 3/4-1 kierrosta auki.
-Kaasuttimen ja imukanavan välinen kumikaulus on vaihdettu uuteen, vanhassa oli pieniä halkemia, ei vaikutusta.
Sytytys on säädetty useasti (on siis alkuperäinen) ja on varmasti kohdallaan. Mäntä ykk, kärkiväli 0,3mm,
sytytys tapahtuu 2,5mm ennen ykk.
-Pyörän virtalukko on tarkistettu ja todettu ehjäksi
-Pyörässä on isäni mielestä paljon jännitehäviötä, eli 1-1,5v matkalla akusta puolalle, myös suora johto on vedetty akusta puolalle,
jännitehäviöt poistuivat, mutta käyntiin lähtöön ei tämäkään vaikuttanut.
-Laturin DT napa? (vihreä johto) pitäisi olla kuulemma sama jännite kun akussa, mutta jännite siellä vähintään 2-2,5v matalampi, alimmillaan mitattuna 9.8v, virta päällä.
-Myös sammutin on otettu pois käytöstä, mutta ei vaikutusta tälläkään
-Puristuspaineet myös mitattuna ja ne ovat molemmissa pytyissä tasaista kahdeksaa.

Kiinnostaisi myös miten saa tarkistettua polttoainepinnan oikean korkeuden kohokammiossa, tätä ei ole pystytty tarkistamaan.

ISOKIITOS etukäteen kaikille harrastajatovereille :)
Last Edit: 4 vuotta 6 kuukautta sitten : KoskiPe.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: JääskeläinenJ

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten #244 : SuntioinenK
SuntioinenK vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Akun kunnosta et maininnut mitään. Onko vanha vai uusi (silti mahdollisesti viallinen)? Onko kytketty varmasti oikein päin (- maassa). Vanhoissa Jawoissa nuo yhdellä pytyllä käymiset alkoivat kun akun jännite syystä tai toisesta laski liian alhaiseksi. Eli ei siis lataa riittävästi pitääkseen yllä riittävän jännitteen akussa. Vika voi olla kuluneessa kollektorissa tai hiilet ovat kuluneet liian lyhyiksi. Tai latausrele on tullut matkansa päähän ja vaatisi uusimista. Vanhoissa Jawoissa relettä pystyi säätämään itse, mutta TS:n rele on tyystin eri näköinen ja en enää muista, onko siinä mitään säätömahdollisuutta. Joka tapauksessa laturin pitäisi työntää akulle virtaa niin, että kun volttimittari kytketään käynnin aikana akun napoihin, niin mittarin pitäisi näyttää 13,8-14,2 (ei enempää) volttia.
Itselläni oli myös TS lähes 25 vuotta ja se vaati hyvin käynnistyäkseen ryypyn päälle lyhyenkin seisomisen jälkeen, mutta lähti sitten kyllä yleensä hyvin käyntiin. Pidin alkuperäistä no:92 pääsuutinta liian pienenä (mäntä paloi pari kertaa puhki) ja vaihdoin 95:een. Sen jälkeen ei koskaan ongelmia, ajoin sillä n. 44000 km ja myydessäkin oli vielä stantardikoon männät ja kävi siististi.
Vaikka kuvaamasi vika viittaa kieltämättä enemmänkin sähköpuolen ongelmiin, niin puhdista talven aikana kuitenkin pakoputket ja äänenvaimentajat. Niissäkin olevat tukkoisuudet saattavat aiheuttaa yllättäviä käyntiongelmia (kokemusta on).
Tällaista minä nyt aluksi keksin, muut vielä viisaammat voisivat laittaa omia kommenttejaan jos vaikka oikea oivallus pullahtaisi esiin. Terv, Kauko Suntioinen, Jyväskylä, (050-3257053)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KoskiPe

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten #245 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Kiitoksia paljon vastauksestasi, akku on tosiaan ihan uusi, alle kk sitten hommattu. Pyörää on myös koitettu käymään auton akulla, muutaman kerran lähti paremmin käymään mutta tämän jälkeen vika palasi kuvioon ja on pysynyt kuvioissa.
Maadoitus on tehty oikein.
Hiilistä näkyvissä reipas 5mm, kollektori myös silmämääräisesti tarkistettuna kunnossa.

Latausreleelle ei ole tehty vielä mitään, se lienee sitten seuraavana ostoslistalla.

Pyörässä oli 100:n pääsuutn ostettaessa kiinni, ja erilaisia kombinaatioita on kokeiltu useita, ilman toivottua tulosta.

Pakoputket ja äänenvaimentajat on putsattu, mutta koska oikealle puolelle puskee öljyä, lienee taas ainakin oikea vaimentaja tukkoinen/tukossa.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten #246 : SuntioinenK
SuntioinenK vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Moi taas. Mittaa siis kuitenkin ensiksi se volttimäärä mitä akku näyttää käydessä. Jos se on tuossa aikaisemmin mainitussa haarukassa, niin eihän sitä kannata relettä turhaan ostaa. Sitten on vika muualla.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KoskiPe

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten #247 : KoskiPe
KoskiPe vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Kiitoksia taas, sanon isälleni että mittaa sen jänniteen tyhjäkäynnillä. Olen itse miettinyt voisiko se olla joku maavika, jännitehäviötä näyttäisi olevan aika paljon?
Sähkövialta se tosiaan kuullostaisi minunkin mielestäni, mutta missä ;)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 4 kuukautta sitten #248 : KulmalaT
KulmalaT vastasi aiheeseen: Jawa 350TS 638 95 ei käy hyvin
Sähkövika voi olla huono liitos välillä akun +napa - sytytyspuola.Nyt tarvitaan sähkömiehen yleismittarin ohmi-mittausaluetta (esim. 0 - 200 ohm alue sopii). Irroita akun +napa akusta tilapäisesti, samoin irroita sytytyspuolalle virtalukolta tuleva johto; mittaa nyt vastus ko. pisteiden välistä kun virtalukolla on kykettynä sytytysvirta päälle. Vastuksen pitäisi olla ohmin murto-osia (sanotaan alle 0,5 ohm..); samalla voi liikutella virta-avainta ja johtimia viallisen liitoksen löytämiseksi; viallinen kontakti voi olla myös virtalukossa. Mahdollisia maasulkuja voi tutkia mittaamalla ko. johdinta runkoa vasten: ohmilukeman pitäisi olla käytännössä ääretön ! Nämä mittaukset pitää toistaa kummallekin sytytyspuolalle. Eli lyhyesti: virran pitää kulkea lähes ilman vastusta akun +navasta sytytyspuolalle, mutta ei missään vaiheessa maihin ! Tuosta akun kunnon varmistamisesta olikin puhetta jo aikaisemissa viesteissä (ks. Kauko S.): Muuten, uudehkon akun napajännitteen ilman kuormitusta ja moottorin seistessä pitäisi olla jossain 12,5 - 12,9V alueella. Ja kun moottori käy reilua tyhjäkäyntiä, pitäisi jännitteen nousta lukemiin 13,5 - 14,2V (vrt taas Kauko S.).
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KoskiPe

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.166 sekuntia