× Uudet 2T

Tasatahti Jawa Tramp 350cc

Lisää
9 kuukautta 1 viikko sitten #621 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Melkein tuhat km tuli koeajoa tällä virityksellä. Nyt on mittarissa 43370km ja talvilevon aika. Ensi keväänä jatkan kokeiluja. Tiedä vaikka Pukki tois isomman kaasuttimen...jos silläkonstin saisi lisää tehoa ja kierroksia moottoriin.(ne puuttuvat pollet)
Ei tämä puuhastelu täysin hukkaan ole mennyt ,sillä onhan siitä ollut ajankulua ja rahanmenoa, heh-heh. ( Ovat noi valmiit 350 Sixit se verran hinnoissaan ettei minusta niihin ole.)
Nyt irtisanon vakuutuksen. Ulkona +3astetta. Jawatervisin Jarmo

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
1 kuukausi 3 viikkoa sitten #640 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Joulujuhlat oli ja meni, ja korona tuli. Pukki teki taas oharin, mutta poron vetämästä lahjareestä oli tipahtanut Kaasutin juuri meidän jäteastian tienoille. Korjasin sen talteen. Kaasutin oli 32 mm Dellorto. Sen lisäksi piti hankkia vielä imukaula, yhdyskumi ja näiden väliin kiinnityslaippa sekä ilmanpuhdistin (ja tehdä tiivisteitä). Lisäksi kolme kpl kiristyspantoja kurkkuun.
Ilmastotalkoot alkoivat imukaulan (se on alumiinivalua) kaasuttimen puolen isommaksi viilaamisella. Valussa ei ollutkaan kunnon työvaroja ja reiästä tuli 32mm-30mm soikion mallinen.
Kiinnityslaippa löytyi Moto Osista . Se oli jonkun vanha Kawan pakoputken yhdyskappale. Reikäväli sopi ja ulkohalkaisija oli 40mm. Rälläkällä poikki sopivan mittaiseksi...ja sovitusta.
Yhdyskumia kaasuttimen ja kiinnitylaipan väliin ei meinannut löytyä ns.mistään. Vihdosta viimein se löytyi Mopo sportista , joka myi ensin eioota ja sitten oikein ilmoittivat ,että nyt löytyi.
Kas, kummaa myyvät kumiin sopivia kaasareitakin...
Maaliskuu jo maata näytti ja alkovat lumisateet Tampereella. Sitten Kaasuttimen sovitusta...
Imuäänenvaimennin ja sisällä oleva puhdistin täytyi jättää pois toistaiseksi. Tilalla on vapaavirtaus-
suodatin, sellainen harva metalliverkko.
On jo toukokuu ja vasta nyt pääsee koeajolle ja säätämään kaasutinta.Touhun tulos on nyt tämä:
Pääsuutin 120, tyhjäkäyntisuutin 55, neula keskimmäisessä lovessa ja ilmaruuvi n. 1 ½ kierrosta auki. Kylmäkäynnistyssuutin on 70. Ei tässä tai Jikovissa ole Booster jettiä, paisi käännösvirheessä.
Entäs se kulku ja kulutus? No, ärhäkkyys puutuu, mutta lyhyesti: Sen minkä alaväännössä voittaa, huipputehossa menettää, bensankulutuksen kustannuksella, joka oli nyt 5,3lr/100km normaaliajossa (70-90km/h). Koeajot jatkuvat ja koronarajoitukset...Jawarallissa elokuussa nähdään Terveisin Jarmo

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
1 kuukausi 3 viikkoa sitten #641 : SuntioinenK
SuntioinenK vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Minulle pääsi syntymään omassa n. 3000 km:n kokeilussa Del Ortolla sijoitettuna vuoroiskulla käyvään TS:ään sellainen käsitys, että mikään ei Jikoviin nähden muuttunut kuin bensan kulutuksen kasvu noin litralla/100km. Palasin siis takaisin Jikoviin. Kyllä se Del Orto muuten toimi hyvin. En tosin tehnyt sen säädöille mitään, vaan ihan oli kaupan jäljiltä. Yhdyn viimeiseen lauseeseesi, että elokuussa Jawasakkiajossa nähtäisiin. Uskon vakaasti näin tapahtuvan, sillä luulisi nuo rajoitteet silloin jo olevan, jos ei ihan kokonaan, niin ainakin riittävästi löysennetty ja tapahtuma on mahdollisuus järkevästi järjestää. Elämme Toivossa, sanoi lapamato.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
1 kuukausi 2 viikkoa sitten #642 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Panen tähän pari kuvaa. Kuten olen kirjoittanut kulutus nousi vakiokoneessani 1.5lr/100km kun vaihdoin PHBH 28 BS 2T Dellortoon Siinä oli isommat suuttimet kaupan jäljiltä. Siitä on juttua täällä toisaalla.
Vaikka Jikovilla on yli 100v pitkä historia, ei merkillä ole tarjota tähän kokeeseeni pilailuvälineitä.
Tämä vakiokaasutin 2928CE julkaistiin v1980 ja se on ollut niistä päivistä jawa 638,639 ja 640 tyyppien kaasutin +ym.. Pääsuuttimien koon vaihdellessa 92-100 ja ” kylmäkäynnistyskaasuttimen ” 72 (85 talvikäyttöön). Tyhjäkäyntisuuttimen pysyessä samana 40. Bensaa ei voi ylivuodattaa ( se on ryyppi.) Monet Jawamiehet ovat kokeilleet eri suutin ja neula variaatioita monesta eri syystä vuosien varrella päästäkseen haluttuun lopputulokseen tai jostain vaivasta eroon. Vakiomootorissa sillä kyllä pärjää.
Sitten asiaan, omaan Dellortoon. Jawan käynnistämistä parantaa vaijerikäyttöinen kylmäkäynnistinkaasutin, jonka vipu on ohjaustangossa. Se on täysin välttämätön. Suuttimien hyvä saatavuus helpottaa säätämistä tässä isossa PHBE 32 HS 2T Dellortossa. Pääsuutin on helppo vaihtaa ns.ulkokautta. Neulan asentoa voi vaihtaa jousta ja vaijeria irroittamatta. Kohokammio on yhdellä pultilla kiinni. Se pois ja pääsee käsiksi tyhjäkäyntisuuttimeen. Helppoa ja vaivatonta Italialaista laatua.
Ei tässä mitään montturassia tai kisapyörää ruuvata Kaanaan kahinoihin, vaan Jawaa omaan arkiajoon omaksi iloksi .Tämä ”Tandem ”Jawa Tramp ei hyleksi uutta, mutta paluu vanhaan aiheuttaisi sille vieroitusoireita. Lopuksi humoria.
Tuleeko kellään mieleen mopoajat--- Tunturi Sport ja säätösuutin...
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.189 sekuntia