× Uudet 2T

Tasatahti Jawa Tramp 350cc

Lisää
2 kuukautta 2 viikkoa sitten #614 : NieminenJ
NieminenJ loi aiheen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Tuli aika avata 638 moottori keväällä 2019. Mitään vikaa ei vielä ilmennyt, mutta tiivisteet ja stefat olivat jo kovettuneet. Vasen sylinteri savutti. Ajatus tasatahti Jawaan tuli siitä, että minulla oli aikoinaan 361 kampura, joka oli muutettu yhtäaikaa iskeväksi, mutta se ei koskaan mun 350 Sportin moottorissa paikallaan. Aikoinaan ajoin koelenkin Jawa 554 Sixillä jossa oli tasatahti kampiakseli. Mopoikäisestä tuntui, että nyt on voimaa koneessa.
Nyt tuli aika vihdoinkin toteuttaa unelma. Isot pojat puhuivat vääntävämmästä koneesta. Minua vastaan ei ole tullut aikuisiällä 554 sixiä, jotta olis päässyt kokeilemaan miltä se oikein tuntuu. Ei muuta kun hulluttelemaan ja laittomuuksien tielle. 638n moottorista ei kai koskaan ole ollut tällaista muunnosta. Tämä on paremmin laakeroitu kuin vanha 60-luvun malli, joten se voisi vaikka kestää muutoksen. Tuumasta vihdoin toimeen ja kone LPn Jawa pajalle.
Lopputulos:
Nyt on moottori sisäänajossa ja ei ehkä vielä herkimmillään. Ajossa moottori vetää hyvin ja käy rauhallisemmin( niinkuin 250 Sixi). Vakiovälitykset tuntuvat pitkiltä. Tehovertailua vakiomoottoriin ei vielä ole tehty (persdyno). Kierrokset tuntuvat pysähtyvän 4000 kierr/min kohdalle? Tarvitsisiko isomman kaasarin?
Huonoja puolia:
Vaikeampi käynnistää, tarvitaan rivakkaa potkua (tähän olisi sähköstartti poikaa...) lämpösenä kyllä lähtee tulille. Bensansyönti: nyt n.6lr/100km (suuttimet 44 ja 110 ja neula 2/4 top tyhjäk. auki vajaan kierroksen kaasutin on Dellorto bhph 28) Ja se TÄRINÄ ei ole paha. Jaloille ei oikeastaan mitään mutta käsille jonkin verran. On tankopainot...
Tässä mulla syksyn projekti. Kerron lisää ajokokemuksen karttuessa, kai se jotakuta kiinnostaa...Terveisin Jarmo
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ejaakola

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 2 viikkoa sitten #615 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
554 suuttimet 120 ja kurkku 28
558 crossmalli 130 ja kurkku 30

Kannattaa kokeilla isompaa kaasutinta jos on pienempi nyt kuin 28.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 2 viikkoa sitten #616 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Kiitos Markku tiedoista. Koeajot jatkuvat vielä, vaihtosuuttimia on. Ei tullut mitattua imukurkun työstämisvaroja, jos vaikka isompaa kaasutinta...sitten joskus. Nyt kuitenkin on käynyt ilmi että vaihdekaava saisi olla se vanhanaikainen: ykkönen ylhäällä ja loput alas. Nyt on päinvastoin. Nimittäin tämä kolmitoimivipu ei taivu ihan luontevasti vaihtamiseen ja käynnistykseen. POTKUkäynnistykseen. Kai se siitä...Sitten toisekseen ...tarviinko mä niitä yli 4000 kierroksia mihinkään ajoon. Bensaa paloi vakiokoneella 4.5-5.0 litraa satasella. Ei tämä muutos nyt niin suuri ole . Ehkä pari euroa satasella...

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #617 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Parivertailu: Nyt on ajettu velimiehen VAKIO Trampilla. Siinä on uudet Sixin vaimentimet Slovakiasta ja itetehdyt pakokäyrät ylös. Kaasutin on lähes vakio suuttimiltaan.
Täytyy sanoa, että Kylä LÄHTEE ja kiihtyy, ranteet venyy... Ottaa kierroksia, hetkessä 5000rmp. Pakoputkistolla on kyllä suuri merkitys Jawaan, siis ON.
No entäs toi mun TT muunnos. Se mennä lotkottaa ja tuntuu kuin kierroksia ei olisi paljon mitään. Mutta käytännössä tällä ajetaan enempi kierroksilla, kun kone ei TUNNU
kiertävän vaan meno on rauhallista. Ikäänkuin nopeusmittari näyttäisi liikaa. Mutta ei, se on tarkastettu.
On tämä TT Jawa ajoltaan erilainen kuin vakio. Ei huonompi eikä parempi, mutta erilainen: ehkä alhaalta vääntävämpi, letkeämpi...
Jospa sen isomman kaasarin kokeilis...tiedä vaikka mikä vaikutus sillä kulkuun.
Ajoterveisin Jarmo

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #618 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Pakoputkistolla on todella suuri merkitys.
Minulle tuotiin 50 luvun alun 2 tahtinen moottoripyörä tehon lisäykseen kun ei mennyt mihinkään.
Olisi kyllä pitänyt kulkena 80 km/h.
Kokeilin säädellä kaasutinta mutta mikään säätö ei juuri muuttanut kulkua.
Hyvin lähti käymään ja kävipienillä kierroksilla.
Sitten hoksasin että joku "idiootti" oli vaihtanut äänenvaimentajan 4 tahtisesta.
Lisättiin vastapaine ei parannusta.
Kokeiltiin eri kaasuttimilla ei vaikutusta.
Lopullinen vika oli että väärä pakoputki oli karstannut lähes tukkoon sivuhuuhtelukanavat.
Niiden putsauksen jälkeen tuli kulku takaisin.

Pakoputken laskentaan on netissä kaavoja jos haluat sen oleva juuri sinulle sopiva.
t.Markku

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
2 kuukautta 1 viikko sitten #619 : NieminenJ
NieminenJ vastasi aiheeseen: Tasatahti Jawa Tramp 350cc
Panen tähän pari kuvaa Trampin veljeksistä. Näissä malleissahan on vakiona tehtaan tehoputket, mutta niistä meillä ei ole hyvää sanottavaa.
TT Jawasta (tasatahti) puuttuvat vielä yläkierrokset ja huipputehot. Isomman kaasuttimen hankinta ja imukurkun avarrus ovat työn alla.
Saas nähdä kuinka käy... Muutenkin pyörää fixataan, onhan sillä ajettu jo 20 vuotta. Jawaterveisin Jarmo
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.211 sekuntia