× Jäsenien valokuvia

JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #68 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Hei

Mielenkiintoisen ja nätin pelin olet rakentanut.
Mistä sait idean alkaa rakentaa?

Ensi vuonna Lieksaan, niin taitaa tulla sinulle 1300 km kerralla.

Tarviko tehdä paljon takuutöitä alkukilometreillä?

t.Markku

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #72 : SiikarlaJ
SiikarlaJ vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Moi Markku
Välityssuhdetta haeskelin rilaisilla etuketjupyörillä aluksi oli aivan liian harva , mutta onneksi Väyrysen Vekon
putiikissa oli valinnan varaa rattaissa.Löysin kolmannella yrittämällä sopivan välityksen jolla kulkee iloisesti.
Välitys on hieman tiheähkö , mutta soveltuu silti matkaajoon.
Samoin hain sytytysennakon ajamalla kolhdalleen , millä laulaa parhaiten (Vapen anturiin viilailin vähän reikiin
säätövaraa...) Oli helppo muuttaa ennakkoa ja ajamalla kokeilla ja taas säätää jne.
Kaasarina minulla on se Sixi mallinen 26mm Jikov joka toimii ihan hyvin. Minulla on kyllä 32mm Cross Jawankin
irtouimurillinen tallin seinässä , mutta sen irtokurkku meni Wikholmin Ekille 250 Sixini mukana kun myin pyörän
hänelle.Ei sinulla sattuisi olemaan sellaista 32mm kurkkua erikseen ylimääräistä myytävänä . Tuli mieleen , että voisi
sitä isoa kaasariakin kokeilla pyörään. Ännenvaimentimen huilut olen suurentanut vanhan viritysohjeen mukaan-
se toi myös puhtia lisää eikä ääni silti tullut liian kovaksi.
Minulla taisi olla eräänlaisena inspiraation lähteenä JAWA Fantic 350 joka on sellainen italialais vaikutteinen malli.
Toisaalta jossain oli juttua mallista Jawa Super Sport typ 353-07 ts joku jenkeissä myyty malli joka muistuttaa
vakio 353:sta , mutta varustettuna Crossin typ 557 koneella (20HP). Tätä sporttia lienee tehty tosi vähän , mutta ihan miellenkiintoinen yhdistelmä.....
Tein virtajärjestelmän mahdollisimman simppeliksi: Ainoastaan sammutusnappi ja valonvaihdin sekä kaksiasentonen
Hondan valokatkaisin lyhdyssä (Jossa asennot; valot pois /parkit /sekä ajovalot..)
Ostin Motonetista virtalukonkin , mutten viitsinyt porailla ylimääräisiä reikiä koteloihin.
Gileran Ilmansuodatin kotelosta otin veks ilmansuodatinvarusteet ja hitsasin pohjan umpeen -ja siellä sijaitsee VAPEN
säädin + sulakerasia.
Tuntui ihan mukavalta tehdä välillä omanmielensä mukainen laite , kun entisöinti ja alkuperäisyyden tavoittelu
on jossain määrin orjallista ja vaatii runsaita taloudellisia uhrauksia (mm kromaukset ja uudet osat).
Moottorin remppasin ihan uusilla osilla samoim kaikki laakerit ja vaijerit ja ketjut +rattaat ym kulutusosat ovat uutta.
Tavoitteena on ollut luotettavuus ja täytyy myöntää että on ensimmäinen pyörä jolla olen ajellut ilman työkaluja,
(taidan olla liian optimistinen...).
Vakuutusmaksu on vuodessa IF.yhtiössä noin 240Eur vuodessa , mutta kyllä se siita putoaa kun tulee lisää bonuksia.

Hyvää ajokesää sinulle toivottaa : Juha Siikarla

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #73 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Hei

Ei ole 32 mm kurkkua.

Yhden tein joskus levystä ja putkesta.

32 mm voi olla turhan iso sinulle.
557 koneessa oli 30 mm SZ.
579 Armyn kaasari voisi olla kanssa hyvä.

t.Markku

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #74 : SiikarlaJ
SiikarlaJ vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Moi Markku

Melkeimpä annan olla paikallaan 26mm kaasarin , kun tuntuu sillä hyvin toimivan ja kulkeekin ihan
riittävästi ja lisäksi ei ole matka-ajossakaan liian janoinen.
Minulla on Grossi 575:ssa paikallaan tällä hetkellä sellainen alapuolisella uimurikammiolla oleva 32mm
Jikov , jota mallia oli ruotsin armeijan viimeisimmissä Jawoissa 30mm:senä.
Sain sellaisen joskus aikoinaan Turtan Jarmolta ostaa...
Taidan tehdä itse sellaisen kurkun , voin joskus sitten kokeilla sitä alkuperäistä kaasaria Crossi 575:ssa

<T : Jussi

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #76 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Jos 575 Jawassasi on kuumana tyhjäkynti ongelmia, niin poraa 32 mm
kaasarista kurkun sylinterin puolella vinossa oleva reikä 0.4mm >> vaikka 0,8mm.
Muuten saa kuumana tyhjäkäynnillä liian vähän bensaa.

Joissain vanhemmissa 32 on jo valmiina iso reikä.
Uudemmissa ei ole.

32 SZ kunnostus onnistuu, kun poraat luistin reiän kaasarissa isommaksi ja
teet uuden luistin.
Luisti on helpoin tehdä niin, että sorvaat vain lieriön ja otat vaijerin ja neulan kiinnityksen vanhasta
tai muusta luistista.

t.Markku

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 1 kuukausi sitten #77 : SiikarlaJ
SiikarlaJ vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Kiitos Markku
korjausvihjeistä - täytyypä ensitalvena korjata orggiskaasari ja tehdä imukurkku
Vaihdelaatikko remonttikin onnnistui myymilläsi akseleilla ja hammaspyörillä. lisäksi vahvistin vaihteensiirtäjät.
ETOVARISSA näkyy olevan myynnissä Cross Jawa tavaraa malleihin 579-01 sekä 575-01:een.
Oleko sieltä tilannut tavaraa? , miten on onnistunut toimitukset + maksuliikenne tai tiedätkö jonkun muun
kerholaisen joka on tilannut. Omastani puuttuu lasikuituiset äänenvaimentimen lämpösuojat (olen ne
naputellut alumiinista) , mutta lasikuituiset olisivat alkuperäisemmät.

Oletko nähnyt jossain kirjassa juttua JAROMIR CIZEKIN euroopanmestaruus pyörän 250ccm moottorista joka oli tehty
lyhytiskuiseksi +70mm sylinterihalkaisijalla , mahtaako pyörä tai kone olla jossain museossa olla viellä tallella.
Tuollainen kone olisi periaatteessa mahdollista valmistaa replicana uusi , jos vaan olisi taitava kaveri
koneistamaan (Varmaan onnistuisi hyvin Puirolan Laurilta jos vaan saisi jostain mallia...)
Jollain tsekki nettisivulla oli kuvia heidän omista erikoisversioistaan Jawa moottoreista oli mm
lisätty jäähdytysripojen tilalle alumiinista sorvattu isoilla rivoilla varustettu "jäähdytysrivasto".
Varmaan koneissa on myös sisäisiä muutoksia , kuten "hevosenkenkä" kampikammiossa. ym ym...
Jotkut vanhemmat äijät juttelivat että suomessa koneliikkeellä olisi tehty johonkin
sylinteriin lisäkanavia , mutten tiedä tekotapaa (taitaa olla jotain "urbaanilegendaa".
Näkyy Youtubessa joku tehneen Jawasta nelitahtisenkin omatekemänä.
Siellä on muuten vanhoja tsekkiläisiä Jawa aiheisia elokuvapätkiä varsin runsaasti : Kts" Jawa Filmu" samoin
ruotsin kehon sivuilta on linkki vanhaan Jawaralli filmiin , jossa on ihan vänkä "old school" meininki liput liehuu
ja on paatosta ilmassa (käy katsomassa jos et ole nähnyt...)


Terv: Jussi
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.209 sekuntia