× Jäsenien valokuvia

JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten - 7 vuotta 2 kuukautta sitten #67 : SiikarlaJ
SiikarlaJ loi aiheen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla

Innostuin 2010 vuonna tälläistä rekentamaan ,kun sain ostaa Halikosta paperittoman Gilera Giubideo 175ccm:n raadon.
Ihastuin raadon kauniiseen bensatankin muotoon ja mieleeni tuli tehdä tälläinen italialaistyylinen Jawa.
Runko on normaali 1960 vuoden typ 353, johon on liitetty Gileran takarunko+takaiskarit sekä sivulaatikot.
(Svingi on alkuperäinen Jawan haarukka,johon on hitsattu Gileran takaiskarikorvat).
Takalokari on muotoiltu typ 353 takalokarista,etulokari on Gileran varustettuna Jawan raudoilla
Keula on normaali 353:sen keula joha on lyhennetty yläpäästään.
55mm (samoin etujouset 40mm+iskarin varret ja suojaputket on lyhennetty 55mm.Pakoputkisto on Jawan alkuperäinen,
samoin pyörät + jalkatapit.Polttoaineäiliö on asennettu kumityynyin.Satula on tehty Jawa sportin satulasta lyhentämällä
noin 10cm (pyörä on 1-paikkainen). Moottori on 250ccm JAWA SIXDAYS moottori johon on tehty korkeapuristeinen kansi
(Sama puristus kuin 250ccm MOTOCROSS Jawassa typ 557.Ilmanputsari on isohko paperi suodatin.Ilmanuodatinkotelo
on tehty vanhasta alumiinikattilasta. Jarrujen ilmanottokauhat on tehty vanhoista piironginlaatikon vetimistä.
Sähköjärjestelmä toimii kärjettömän VAPEN avulla ilman akkua , 12V jännite takaa hyvät valot.Lyhty on Honda CB 350:stä.
Muutokset on hyväksytetty katsastuskonttorilla.
Olen tätä kirjoittaessani ajanut pyörällä noin 1300km ja hyvin tuntuu pelaavan ja ajoominaisuudet ovat hyvät
kuten Jawassa yleensäkin (5cm madallus laskee painopistettä) .Pyörä on asfaltilla jopa sporttinen ajettava mataluudesta
johtuen.
Tarkoitus on laittaa kuva myös valmiista pyörästä (tässäolevat kuvat on tekovaiheesta)
Minulle tuli työeste Jawarallin aikaan valitettavasti en päässyt osallistumaan.
Terveiset JAWASAKKILAISILLE T: Juha Siikarla Salo PUH: 040-5190598.
Last Edit: 7 vuotta 2 kuukautta sitten : SiikarlaJ. Syy: Lisäkuvat
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: JääskeläinenJ

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten #68 : LahtinenM
LahtinenM vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Hei

Mielenkiintoisen ja nätin pelin olet rakentanut.
Mistä sait idean alkaa rakentaa?

Ensi vuonna Lieksaan, niin taitaa tulla sinulle 1300 km kerralla.

Tarviko tehdä paljon takuutöitä alkukilometreillä?

t.Markku

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten #72 : SiikarlaJ
SiikarlaJ vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Moi Markku
Välityssuhdetta haeskelin rilaisilla etuketjupyörillä aluksi oli aivan liian harva , mutta onneksi Väyrysen Vekon
putiikissa oli valinnan varaa rattaissa.Löysin kolmannella yrittämällä sopivan välityksen jolla kulkee iloisesti.
Välitys on hieman tiheähkö , mutta soveltuu silti matkaajoon.
Samoin hain sytytysennakon ajamalla kolhdalleen , millä laulaa parhaiten (Vapen anturiin viilailin vähän reikiin
säätövaraa...) Oli helppo muuttaa ennakkoa ja ajamalla kokeilla ja taas säätää jne.
Kaasarina minulla on se Sixi mallinen 26mm Jikov joka toimii ihan hyvin. Minulla on kyllä 32mm Cross Jawankin
irtouimurillinen tallin seinässä , mutta sen irtokurkku meni Wikholmin Ekille 250 Sixini mukana kun myin pyörän
hänelle.Ei sinulla sattuisi olemaan sellaista 32mm kurkkua erikseen ylimääräistä myytävänä . Tuli mieleen , että voisi
sitä isoa kaasariakin kokeilla pyörään. Ännenvaimentimen huilut olen suurentanut vanhan viritysohjeen mukaan-
se toi myös puhtia lisää eikä ääni silti tullut liian kovaksi.
Minulla taisi olla eräänlaisena inspiraation lähteenä JAWA Fantic 350 joka on sellainen italialais vaikutteinen malli.
Toisaalta jossain oli juttua mallista Jawa Super Sport typ 353-07 ts joku jenkeissä myyty malli joka muistuttaa
vakio 353:sta , mutta varustettuna Crossin typ 557 koneella (20HP). Tätä sporttia lienee tehty tosi vähän , mutta ihan miellenkiintoinen yhdistelmä.....
Tein virtajärjestelmän mahdollisimman simppeliksi: Ainoastaan sammutusnappi ja valonvaihdin sekä kaksiasentonen
Hondan valokatkaisin lyhdyssä (Jossa asennot; valot pois /parkit /sekä ajovalot..)
Ostin Motonetista virtalukonkin , mutten viitsinyt porailla ylimääräisiä reikiä koteloihin.
Gileran Ilmansuodatin kotelosta otin veks ilmansuodatinvarusteet ja hitsasin pohjan umpeen -ja siellä sijaitsee VAPEN
säädin + sulakerasia.
Tuntui ihan mukavalta tehdä välillä omanmielensä mukainen laite , kun entisöinti ja alkuperäisyyden tavoittelu
on jossain määrin orjallista ja vaatii runsaita taloudellisia uhrauksia (mm kromaukset ja uudet osat).
Moottorin remppasin ihan uusilla osilla samoim kaikki laakerit ja vaijerit ja ketjut +rattaat ym kulutusosat ovat uutta.
Tavoitteena on ollut luotettavuus ja täytyy myöntää että on ensimmäinen pyörä jolla olen ajellut ilman työkaluja,
(taidan olla liian optimistinen...).
Vakuutusmaksu on vuodessa IF.yhtiössä noin 240Eur vuodessa , mutta kyllä se siita putoaa kun tulee lisää bonuksia.

Hyvää ajokesää sinulle toivottaa : Juha Siikarla

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten #73 : LahtinenM
Hei

Ei ole 32 mm kurkkua.

Yhden tein joskus levystä ja putkesta.

32 mm voi olla turhan iso sinulle.
557 koneessa oli 30 mm SZ.
579 Armyn kaasari voisi olla kanssa hyvä.

t.Markku

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten #74 : SiikarlaJ
SiikarlaJ vastasi aiheeseen: JAWA 250ccm CAFERACER Malli Juha Siikarla
Moi Markku

Melkeimpä annan olla paikallaan 26mm kaasarin , kun tuntuu sillä hyvin toimivan ja kulkeekin ihan
riittävästi ja lisäksi ei ole matka-ajossakaan liian janoinen.
Minulla on Grossi 575:ssa paikallaan tällä hetkellä sellainen alapuolisella uimurikammiolla oleva 32mm
Jikov , jota mallia oli ruotsin armeijan viimeisimmissä Jawoissa 30mm:senä.
Sain sellaisen joskus aikoinaan Turtan Jarmolta ostaa...
Taidan tehdä itse sellaisen kurkun , voin joskus sitten kokeilla sitä alkuperäistä kaasaria Crossi 575:ssa

<T : Jussi

Lisää
7 vuotta 2 kuukautta sitten #76 : LahtinenM
Jos 575 Jawassasi on kuumana tyhjäkynti ongelmia, niin poraa 32 mm
kaasarista kurkun sylinterin puolella vinossa oleva reikä 0.4mm >> vaikka 0,8mm.
Muuten saa kuumana tyhjäkäynnillä liian vähän bensaa.

Joissain vanhemmissa 32 on jo valmiina iso reikä.
Uudemmissa ei ole.

32 SZ kunnostus onnistuu, kun poraat luistin reiän kaasarissa isommaksi ja
teet uuden luistin.
Luisti on helpoin tehdä niin, että sorvaat vain lieriön ja otat vaijerin ja neulan kiinnityksen vanhasta
tai muusta luistista.

t.Markku

Sivu luotiin ajassa: 2.478 sekuntia